Nyhetsbrev 2022

Nyhetsbrev 1/2022

Kära medlemmar och trädgårdsvänner! Hoppas ni haft en härlig sommar trots torka och hetta! Jag har förstått att det varit väldigt lokalt med vädret, det har vräkt ner regn i bl.a. Tyresö centrum, men vi på Brevik har bara sett de svarta molnen som upplösts innan det kom en minsta lilla droppe över våra förtvinande rabatter. Det har varit bitvis tufft att vara trädgårdsnörd... Även den här sommaren har vi haft möjlighet att besöka flera öppna trädgårdar och träffa likasinnade för trevligt prat och erfarenhetsutbyte. Tack till er som hade öppet och välkomnade de övriga medlemmarna hem till er!

Men nu ser vi framåt! Hösten är här och efter en trevlig bussresa till Uppsala-trakten kommer vi att få träffa Tom Ericsson, en pensionerad forskare och lärare på SLU. Tom kommer att leverera sanningar och myter om jord och växtnäring. Flertalet har önskat sig att få mera kunskap om köpejordar och gödsel som finns att köpa i fackhandeln och därtill få tips hur vi kan skapa vår egen jord och gödsel utan en massa skadliga kemikalier. Tom har försett oss med ett antal artiklar som han skrivit i det här ämnet. Artiklarna kan ni ta del av på webbsidan Välkomna tisdagen den 4 oktober till en något förlängd kväll (kl.19.00-21.30) med Tom Ericsson!

Torsdagen den 17 november kommer vi att få träffa Linda Schilén, ytterligare en föreläsare som flera har önskat att få lyssna till. Linda kommer att ge tips och idéer kring konsten att skapa trädgårdens rum. Vi kan se framemot mycket lust och glädje, vilka är Lindas drivkrafter i skapandet av trädgård. Jag vågar tro att vi är flera som instämmer i hennes upplevelse när vi hänger oss åt lusten i våra egna trädgårdar! Vi i styrelsen hoppas att ni, våra medlemmar, tycker att höstprogrammet är lockande och att ni kommer till våra kvällar och blir inspirerade.

Ta gärna med vänner och grannar! Väl mött, med bästa hälsningar!

Styrelsen i TTS genom Riitta